пʼятниця, 19 грудня 2014 р.

11.1. Розробка завдань та змісту національної освіти в УНР


Відновлення діяльності товариства "Просвіт" за доби Центральної Ради (8.03.1917 – 30.04.1918) відбувалося наоснові становлення незалежності української держави. Основними принципами, на яких формувалася системаосвіти України, стали для початкової школи її світській характер, загальність, обовязковість та безплатність; для семирічної школи – загальнодоступність; для системи освіти національних меншин – рівноправність; дляприватних навчальних закладів – право на організацію навчання та рівноправне існування з державнимишколами.

У червні 1917 р. універсал Центральної Ради проголосив автономію України і створив перший структурнийпідрозділ для управління системою освіти – Генеральний Секретаріат Освіти. Його діяльність очолив головадещо раніше створеної Ради Товариства Шкільної Освіти Іван Стешенко.

Центральна Рада розробила структуру управління освітою, відновила діяльність Всеукраїнської вчительськоїспілки. Всеукраїнська вчительська спілка визначила певні напрями своєї діяльності. У сфері підготовки таперепідготовки педагогічних кадрів – організація короткотермінових курсів та наступне відкриття спеціальнихнавчальних закладів (вищі педагогічні курси у м. Києві, що займалися додатковою освітою для вчителів, булиперетворені 1917 р. у Педагогічну Академію).

У сфері розбудови середньої освіти – розгортання широкої мережі українських шкіл (початкових, середніх тагімназій). У сфері науково–педагогічній – організація Українського Національного Університету (заснований ужовтні 1917 p.), розробка та видання науково–педагогічної та методичної літератури, створення українськоїнаукової термінології, українського правопису тощо. У сфері матеріального забезпечення освіти – залученняприватного капіталу, коштів релігійних конфесій та громадських організацій до фінансування навчальнихзакладів.

Доба Гетьманщини (30. 04.1918р. – 15.12.1918р.)

В уряді гетьмана П. Скоропадського питаннями освіти покликане було займатися Міністерство освіти на чолі зпроф. М.Василенко. Першочерговими кроками новоствореного міністерства у справі реформування освітньоїгалузі стали:

З питань організації системи освіти: централізація освіти; скасування відділів освіти для національнихменшин; скасування шкільних рад у регіонах України.

З питань структурування освіти: поширення мережі приватних навчальних закладів; організаціянавчальних закладів гімназшного типу з українською мовою викладання; відновлення діяльності Київськогоуніверситету.

З питань науково–педагогічного забезпечення: організація Української Академії Наук на чолі з А.Кримським та В. Вернадським.

Доба Директорії(15.12.1918р. – 5.02.1919р.)

Поновлення Української Народної Республіки зберегло Міністерство освіти як основну управлінську одиницю.Діяльність нового міністра освіти Івана Огієнка характеризують наступні шляхи реформування освітньоїгалузі: повернення децентралізаційних процесів; розробка програми єдиної української школи (за якою системаосвіти складалася з трьох основних етапів: молодша школа (4 роки); старша основна школа (4 роки); колегія (4 роки); затвердження нового правопису української мови; прийняття у січні 1919 р. закону "Про державнуукраїнську мову"; співробітництво з Всеукраїнською вчительською спілкою у справі підготовки кадрів таматеріального забезпечення вчительства.

Немає коментарів:

Дописати коментар