пʼятниця, 19 грудня 2014 р.

13.3. Особливості становлення освіти у післявоєнний час (кінець 40 – 50–ті роки)


Непрості випробування пройшла вітчизняна школа в роки другої світової війни. З самого початку війни десяткитисяч вчителів і учнів старших класів добровільно пішли на фронт зі зброєю в руках захищати Вітчизну.

У тяжких умовах воєнного часу почалася підготовка до початку 1941/42 н.р. 1–го вересня 1941 року почалисьзаняття в районах України, які не були окуповані (деякі р–ни Донбасу, Одеса, Севастополь, деякі райониЧернігівської і Сумської областей). Учні шкіл України, які евакуювалися на схід, почали 1941/42 н.р. у школахінших республік – Росії, Туркменії, Казахстані, Грузії.

23 січня 1942 року виходить Постанова Раднаркому СРСР "Про заходи по боротьбі з безпритульністю середдітей". При обласних і крайових виконкомах створювались комісії для боротьби з безпритульністю, притулки ірозподільники для дітей–сиріт і безпритульних, дитячі будинки. Для підлітків, які в роки війни залишилинавчання і пішли працювати, в 1943 році були створені вечірні школи.

З 1943 року почалось відновлення роботи шкіл в районах України, визволених від окупантів. 31 грудня 1943 рокуРаднарком УРСР прийняв постанову "Про організацію обліку дітей і підлітків віком 7 – 15 років і про порядок контролю за виконанням закону про обов'язкове загальне навчання". 31 вересня 1944 року на переважнійбільшості території України відновилась робота шкіл. У 1943/44 н.р. на Україні було 12802 школи, в якихнавчалось 1770179 учнів. З 1944/45 н.р. було запроваджено обов'язкове навчання дітей у школах, починаючи зсемирічного віку, що сприяло ліквідації розриву між дошкільними установами і школою. У серпні 1943 року булиприйняті "Правила для учнів", в яких визначались їх обов'язки і правила поведінки. З 1943/44 н.р. в школах булозапроваджено цифрову п'ятибальну систему оцінки успішності та поведінки учнів.

21 червня 1944 року Раднарком СРСР прийняв постанову "Про заходи поліпшення якості навчання в школі",згідно з якою для учнів, які закінчили початкові і семирічні школи, вводились випускні екзамени, а такожекзамени на атестат зрілості для тих учнів, які закінчили середню школу. Цією постановою також булозапроваджено нагородження випускників середньої школи золотими і срібними медалями.

Після закінчення війни в Україні розпочалася відбудова народного господарства, відновлення роботизагальноосвітньої школи. У 1949 році було запроваджено обов'язкове загальне семирічне навчання. У 1956 роцібув створений новий тип школи – школа–інтернат, куди приймались діти одиноких матерів, інвалідів, сироти.

Верховна Рада СРСР 24 грудня 1958 року прийняла закон "Про зміцнення зв'язку школи з життям та продальший розвиток системи освіти в СРСР". Законом запроваджувалась загальна обов'язкова восьмирічна освіта.Згідно з цим законом встановлено нову систему шкільної освіти:

загальна обов'язкова восьмирічна школа для дітей віком від 7 до 15 – 16 років;

повна середня для підлітків і молоді 15 – 18–річного віку ( денні середні школи, вечірні /змінні/ й заочнісередні школи працюючої молоді);

школи–інтернати, спеціальні школи–інтернати для дітей з вадами фізичного і розумового розвитку;

технікуми та інші середні і вищі навчальні заклади.

Головним в перебудові системи народної освіти було поєднання навчання з продуктивною працею. З 15 – 16 роківвся молодь повинна була включатися в посильну суспільно–корисну працю.

Немає коментарів:

Дописати коментар